OASIS
本作は、私たちの足元にある人工物に埋もれた土に着目し、人口の増加、科学技術の発達に伴い淘汰されてきた生き物たちの存在と未来の可能性について考察した。被写体として選んだのは、都市の中で、建物が取り壊された後にできる空き地である。建物が取り壊されると、その下に眠っていた土があらわになる。そこは、しばらくすると草むらになり、生き物たちが集まり、次の建物が建てられるまでの一時、都会の中のオアシスのようになる。その風景は、人類が滅んだあとの風景と、これまで埋め立ててきた多くの命の両方を想起させる。人類が引き起こした大量絶滅期の只中において、足元の土について考える事は価値があるはずだ。
本作で被写体とした空地の自然は、とはいえ、ありふれた自然である。これらの自然に改めて目を向けるため、デジタル上で写真の色を強調し、撹乱することで、普段見慣れてしまった風景を新鮮なものとして再提出した。それは同時に被写体が本来持っている力に改めて目を向けることにも繋がっている。そのため被写体の形を変えない、イメージを足したり引いたりしないということを加工のルールとした。またデジタルによる加工は自然に対する人間の介入のメタファーとしても機能している。写真を縁取っているのは、再び土を覆い隠した建物やコンクリート、シートなどである。まだ土が露出したまま残っている場所はアスファルトの写真で縁取った。被写体となった場所が既になくなってしまった事、あるいは、かつて人工物に埋もれていた事を示唆している。
本作を制作するきっかけになったのは、人間の数を減らし、生き物達に土地を譲るという少々過激でSF的な思い付きだった。そのスタートとして足元の土に思いを馳せるというのも悪くはないと思ったのだ。人間は、便利さと引き換えに多くの生き物を犠牲にしてきた。もし人類がいなくなり、人工物が劣化していき土があらわになった世界を想像するととても美しい。あるいは、私たちがこの土地を埋め立てた時、幾万の植物や、生き物たちの命が奪われ、土地を追われたことを考えるととても悲しい。あえて人工物を排して撮影された都市の中の小さな楽園の写真は、未来の地球の希望の風景であり、同時に失われた者たちの遺影でもあるのだ。私たちが道を歩いている時、足元のアスファルトの下には土があることを想像してほしい。私たちが眠っている時、私たちの家の下に土があることを想像して欲しい。この作品を通して日常生活の中に新たなパースペクティブが生まれる事を期待している。
OASIS
This work focuses on soil buried under man-made objects, and considers the existence of creatures that have been eliminated due to population growth and the development of science and technology, as well as the future possibilities of the Earth. The subject is a vacant lot in a city that is created after a building is demolished. When a building is demolished, the soil sleeping underneath is revealed. After a while, the area becomes covered with grass, and creatures gather there, becoming a temporary oasis in the city until the next building is erected. The landscape evokes both the landscape after the extinction of humanity and the many lives that were buried. In the midst of a period of mass extinction caused by humans, it is surely worthwhile to think about the soil beneath our feet.
The nature of the vacant lots that were the subject of this work is, nevertheless, commonplace nature. In order to draw new attention to these places, I digitally processed the colors of the photographs, re-presenting the landscape that we are accustomed to seeing as something fresh. At the same time, this also leads to a renewed focus on the inherent power of the subjects. For this reason, the processing rules were to not change the subject’s shape, and not to add or subtract images. Digital processing also functions as a metaphor for human intervention in nature. The photographs are framed by buildings, concrete, and sheets that have once again covered the soil. Places where the soil is still exposed are framed with photographs of asphalt. This suggests that the subject’s place has already disappeared, or that it was once buried under man-made objects.
What prompted me to create this work was a somewhat radical, science fiction-like idea to reduce the number of humans and give the land to living creatures. I thought it would be a good starting point to think about the soil under our feet. Humans have sacrificed many living creatures in exchange for convenience. It would be very beautiful to imagine a world where humans have disappeared, artificial objects have deteriorated, and the soil has been exposed. It’s also very sad to think that when we reclaimed this land, countless plants and living creatures lost their lives and were forced to leave their land. The photographs of a small paradise in the city, taken without artificial objects, are a landscape of hope for the future of the Earth, and at the same time, a memorial portrait of those who have been lost. I want you to imagine that there is soil under the asphalt when we walk down the street. I want you to imagine that there is soil under our houses when we sleep. I hope that this work will give rise to a new perspective in everyday life.